Veelgestelde vragen
Terug naar overzicht

Opnieuw een spierscheur:

De eerste dagen zijn allesbepalend voor een spectaculair herstel!

18 augustus 2015 | door slimgenezen
De eerste dagen zijn allesbepalend voor een spectaculair herstel!

Vooral in de voetbal is er een kleine groep sporters die herhaaldelijk sportscheuren oploopt. Deze komen vaak voor op dezelfde lokalisatie. Er bestaan heel wat mogelijkheden in de biologische geneeskunde om hier een eind aan te maken. We hebben met onze methoden dan ook meestal een snel én goed resultaat.

Er zijn natuurlijk een aantal factoren waar we niets kunnen aan doen, zoals spiermassa (uitgesproken bij topvoetballers, vooral van Afrikaanse origine), herhaaldelijk en zwaar trainen in de voorbereidingsfase, ruwe contacten, spelen op beschadigde voetbalvelden,…

Anderzijds zijn er heel wat fenomenen die we wel in de hand hebben bij de preventie van sportletsels: veel drinken tijdens de zomermaanden, aangepast schoeisel met soms aangepaste steunzolen, goed opwarmen, voor sommigen goed stretchen (niet voor iedereen nuttig, probeer eerst voorzichtig of dit je helpt).
En uiteraard enkele algemene maatregelen zoals geen zwaar werk uitvoeren (zoals in de tuin spitten) vóór een zware training of wedstrijd, voldoende rusten en slapen, weinig alcohol en koffie gebruiken, ook ontzurende voeding kan helpen.


Bij de behandeling van spierletsels merken we in onze praktijk dat wanneer de genezing veel meer tijd vraagt dan verwacht, of de sporter gemakkelijk hervalt, de hoofdreden bijna altijd te vinden is in de verkeerde aanpak tijdens de eerste dagen na het letsel.


Hoe erg een spierscheur ook is, je kan alleen tijdens de eerste dagen de genezing enorm versnellen of verknoeien. Hoe hard je ook je best doet, ga je nadien door een medische aanpak het verschil niet meer kunnen maken!

Nog eens: het verschil wordt gemaakt tijdens de eerste dagen!

De fout die er meestal gemaakt wordt, zeker wanneer er veel pijn is, is altijd dezelfde: men gaat rusten. En dat mag net niet! Het lichaam valt dan in slaap en de genezing ook, omdat de spier dan verkort en omdat de bloedsomloop en de zenuwprikkels dan achteruitgaan. Hierdoor krijg je traag genezende letsels en herval van spierscheuren.
“Ja maar”, antwoordt men ons dan, “wanneer je te vroeg herbegint gaat deze spier verder scheuren”.

Flauwekul! Nooit gezien!

Dit kan ook niet want in de beginfase is deze spier nog elastisch. Integendeel, deze of een andere spier gaat pas scheuren als je te lang rust. En dat is de reden waarom sommige sporters er in slagen om bij elke hervatting opnieuw een spierletsel oplopen. Laat je dus niet vangen aan dit foute advies !

Zelfs bij professionele voetbalclubs wordt deze fout dagelijks gemaakt. Wij hebben al honderden professionele voetballers verzorgd en weten wel hoe we dit moeten aanpakken.

Ons advies bij een acuut spierletsel (om het even of het om een verrekking of een grote scheur gaat):

Start onmiddellijk met de bewegingen die geen of nauwelijks pijn doen. Alleen bij erg grote spierscheuren met enorme bloeduitstortingen kan er eventueel enkele dagen rust, hoogstand en ijs aanbevolen worden. Maar van zodra het mogelijk is, begin je te bewegen.

Je kan gemakkelijk de totale genezingsduur met 30% tot 50% verminderen door onze adviezen te volgen.

30% tot 50%: U droomt niet en wij nog minder!

Bewegingsadvies:
Probeer minstens 2x per dag 15 tot 30 minuten pijnvrij te bewegen.
Kan u al lopen van de eerste dagen, zeer goed, doe dit dan. Gaat dit niet, dan wandelt u of fietst u.

Vergeet niet op het einde van de oefening enkele keren te versnellen. Zelfs als u pijn voelt, kan dit geen kwaad. U moet dan wel de intensiteit naar pijnvrij terugschakelen, maar zo weet u meteen hoe ver u staat en gaat u bijna steeds vooruitgang constateren.

Probeer steeds om de 2 dagen (als het echt niet gaat, om de 4 dagen) het tempo op te drijven. U mag wel geen pijn voelen tijdens de hele inspanning, anders moet u het niveau terug een beetje laten zakken.

Met deze adviezen gaat u zeer veel tijd winnen! Ook kunnen de volgende supplementen voor heel wat vooruitgang zorgen:

Acute spierscheur

Voedingssupplement Aanbevolen gebruik
Spasmus 3 x 50 druppels per dag
Traumeel Heel (apotheek) 3 x 30 druppels per dag


Terugkerende spierscheuren

Voedingssupplementen Aanbevolen gebruik
Spasmus 2 x 30 druppels
Nervus Boost 2 x 30 druppels
Pain Reduce 2 tot 4 tabletten

 

Meer van Slim Genezen

  • Een continue kwelling!

    Voor velen toch! Bijna dagelijks ontmoeten we mensen met deze klachten in onze praktijk. En uitzonderlijk zien we wel eens snelle en/of spontane genezingen. Jammer genoeg zijn deze op één hand te tellen. Deze ontsteking van het peesblad onder de voet (fasciitis), soms leidend tot een verkalking ervan (hielspoor), heeft inderdaad een beperkt spontaan herstel.

  • Hoe dit voor altijd uit de wereld helpen?

    Je zou er versteld van staan hoeveel keer we deze vraag per dag gesteld krijgen. Hier bovenop komt dan nog een aantal patiënten die voor gerelateerde problemen komen consulteren, doch niet beseffen dat oorzaak nummer 1 hier ook de darmverstopping is. We durven de schatting niet te maken hoeveel producten de inlandse apotheken dagelijks over de toonbank gooien om de stoelgang te bevorderen. En het begint al vroeg!

  • Een pot nat?

    Dit zou wel eens kunnen. We zien ze namelijk al eens samen voorkomen en in toeval geloven we niet zo snel. En toch gaat het niet makkelijk zijn om deze stelling hard te maken. De symptomen zijn namelijk totaal tegenovergesteld. Bij winterhanden (en –voeten) zien we een stuwing van bloed in de uiteinden die zo intens kan zijn, dat de huid niet alleen paars kleurt maar ook vaak huidletsels ontstaan zoals blaren en kloven. Bij het syndroom van Raynaud zien we compleet het tegenovergestelde: de vingers worden wit en blijven pijn doen tot ze terug opgewarmd zijn.

Volg Slim Genezen