Veelgestelde vragen
  • Home > 
  • Palleodieet, macrobiotiek, vegetarisme en veganisme
Terug naar overzicht

Palleodieet, macrobiotiek, vegetarisme en veganisme

Gezond eten hoe begin ik er nu aan?

15 februari 2017 | door slimgenezen
Gezond eten hoe begin ik er nu aan?

Als artsen merken we het dagelijks! Terwijl enkele tientallen jaren geleden vitaminetekorten en ondervoeding nog medische klachten veroorzaakten in de westerse wereld, is het plaatje ondertussen helemaal omgedraaid. Het is de overvoeding die ons ziek maakt en soms nog erg snel dood ook.

We hebben het hier niet alleen over de meest radicale vormen van overgewicht zoals de morbide obesitas, die zoals nog andere minder fraaie dingen uit Amerika komt overgewaaid. Maar als we in onze praktijk dagelijks een optelsom maken, kunnen we niet anders dan besluiten dat heel wat chronische klachten te maken hebben met onze levensstijl. Uiteraard zijn roken en teveel alcohol nuttigen af te raden, overgewicht te vermijden en vooral ook een gebrek aan lichaamsbeweging te corrigeren.

Doch wat nu met gezonde voeding? Iedereen heeft wel een olijke oom die aan alle gezondheidsadviezen zijn broek veegt, en er vaak nog mee wegkomt ook. Anderen twijfelen dan weer nadat iemand in de omgeving ernstig ziek werd of veel te snel doodging.

Niet alleen uit bezorgdheid om onze gezondheid (ook uit ideologische dierenliefde, of om reden van de ecologische voetafdruk) zien we dagelijks vegetariërs of zelfs veganisten op onze onderzoekstafel passeren. Als arts ben ik – ik geef dit graag toe- misschien wat vooringenomen over deze behoorlijk drastische diëten. Enerzijds omdat het gezondheidsvoordeel nog altijd niet bewezen is, anderzijds omdat wij natuurlijk vooral de slechtlopende gevallen bij ons over de vloer krijgen. Vermoeidheid, frequenter ziek worden, haarverlies, verminderde inspanningstolerantie,...

Geef toe dit zijn niet de beoogde eindresultaten wanneer je aan een dieet begint. Maar achter deze niet altijd onschuldige klachten zien we vaak belangrijke biochemische tekorten zoals ijzer- en vitamine B- tekorten.
En dan wijzen we u er nog op dat dit de enige vitamines zijn die erg makkelijk te evalueren zijn in een bloedonderzoek. Hoe moet het dan gesteld zijn met al die andere noodzakelijke bouwstenen die we niet makkelijk kunnen opvolgen?


Neen, voor ons hoeft dit niet! 

Wanneer we de meest recente wetenschappelijke gezondheidsclaims met betrekking tot gezonde voeding overlopen, dan sluit dit nog het meest aan bij wat men het “Palleodieet” is gaan noemen. Dit omdat het dieet het meest gelijkt om wat de oermens in dit lang vervlogen tijdperk tot zich nam.

De reden waarom dit dieet niet alleen de algemene fitheid zou bevorderen maar ook op lange termijn gezondheidswinst zou opleveren ligt in het feit dat met dit dieet een heel arsenaal aan nuttige micronutriënten de weg naar onze cellen kan vinden en dit tegen een zo laag mogelijke kost. In eenvoudige termen gezegd: met een zo laag mogelijk energieverlies de afvalstoffen buitenwerken wat noodzakelijk is om ziekte te veroorzaken.

De achterliggende verklaring waarom dit “Palleodieet” ons zo gezond zou kunnen houden, is omdat ook al ligt deze periode van de op die manier etende mens al tientallen jaren achter ons, het in de evolutie blijkbaar erg traag gaat om aanpassingen in het menselijk organisme door te voeren.

Maar als het zo verder achteruitgaat met onze voeding, is het niet ondenkbaar dat over enkele tientallen jaren er mensen zullen rondlopen die verteringsmoeilijkheden ondervinden van gezond eten, zoals fruit en groenten en hun spijsverteringsstelsel alleen nog zullen kunnen tot rust brengen met een Big Mac.

We kijken er al naar uit!

Dit zijn de meest recente bevindingen over hoe en wat je best eet om niet ziek te worden, om levenslang fit te blijven en hopelijk lang te leven!

  • Eet minder: we eten te veel calorieën

  • Eet meer rauw voedsel

  • Eet meer fruit en groeten

  • Eet meer zaden en kiemen, minder granen (brood, pasta en andere deegwaren)

  • Eet genoeg vetten, maar wel de juiste: omega-3 vetzuren zitten vooral in vis, probeer niet te veel transvetzuren, gefrituurd en geroosterd voedsel te eten

  • Eet meer wit vlees en vis: rood vlees kan geen kwaad, maar beperk het tot een 2-tal keer per week

  • Eet af en toe zuivel, maar niet te veel. Calcium geeft bij overdaad een verhoogde kans op kanker en melkproducten verzuren het lichaam

  • Eieren kunnen geen kwaad, zijn zelfs erg waardevol

Dit zijn de meest essentiële regels van een gezond en evenwichtig dieet. Hierdoor gaat uw voedsel u energie geven en niet kosten zoals het vaak met de hedendaagse eetcultuur gebeurt. Vergeet niet dat deze aanbevelingen pas gelden vanaf de volwassen leeftijd. Vóór die leeftijd moet er meer vet, zuivel en calorierijk voedsel verbruikt worden.

Meer van Slim Genezen

  • Een continue kwelling!

    Voor velen toch! Bijna dagelijks ontmoeten we mensen met deze klachten in onze praktijk. En uitzonderlijk zien we wel eens snelle en/of spontane genezingen. Jammer genoeg zijn deze op één hand te tellen. Deze ontsteking van het peesblad onder de voet (fasciitis), soms leidend tot een verkalking ervan (hielspoor), heeft inderdaad een beperkt spontaan herstel.

  • Hoe dit voor altijd uit de wereld helpen?

    Je zou er versteld van staan hoeveel keer we deze vraag per dag gesteld krijgen. Hier bovenop komt dan nog een aantal patiënten die voor gerelateerde problemen komen consulteren, doch niet beseffen dat oorzaak nummer 1 hier ook de darmverstopping is. We durven de schatting niet te maken hoeveel producten de inlandse apotheken dagelijks over de toonbank gooien om de stoelgang te bevorderen. En het begint al vroeg!

  • Een pot nat?

    Dit zou wel eens kunnen. We zien ze namelijk al eens samen voorkomen en in toeval geloven we niet zo snel. En toch gaat het niet makkelijk zijn om deze stelling hard te maken. De symptomen zijn namelijk totaal tegenovergesteld. Bij winterhanden (en –voeten) zien we een stuwing van bloed in de uiteinden die zo intens kan zijn, dat de huid niet alleen paars kleurt maar ook vaak huidletsels ontstaan zoals blaren en kloven. Bij het syndroom van Raynaud zien we compleet het tegenovergestelde: de vingers worden wit en blijven pijn doen tot ze terug opgewarmd zijn.

Volg Slim Genezen